Wie alles schrijft, leert sneller!


 

 

De titel is... FOUT!

 

 

Dit is Sien. Sien leert altijd en overal: thuis, op school, in de jeugdbeweging, op straat, voor de televisie of computer. Maar studeren vindt ze andere koek. Elke dag bestoken goedbedoelde opmerkingen haar hersenpan. “Eerst werken, dan spelen” “Ga boven studeren!” “Schrijf alles nog eens over!” Maar zijn die allemaal terecht?

"Eerst werken en dan spelen!” FOUT

Sommige kinderen moeten na een lange schooldag best even ontspannen. Met een goede planning laat je dat vrij (half)uurtje niet uitlopen. Een kind dat niet plant doet eerst wat het graag doet: computeren, tv-kijken… Huiswerk komt op de laatste plaats. Maak duidelijke afspraken die voor regelmaat zorgen. Schrijf ook leuke activiteiten op de planning. Zo weet je kind precies wat het wanneer kan verwachten.
TIP van Sien: “Op mijn planning kleur ik alles wat ik zéker moet doen rood, wat eventueel kan wachten geel en vrije tijd groen. Zo wissel ik leuke dingen af met minder leuke, moeilijke met makkelijke.”

"Je kan je les niet leren aan de keukentafel" FOUT
Sommige kinderen werken beter in een vertrouwde omgeving, als mama of papa in de buurt is, bv. in de keuken. Zorg dan wel voor rust in huis. Een luide tv, zus die een computerspel speelt, sms’jes… leiden je kind af. Onze hersenen kunnen al die impulsen niet aan. Probeer maar eens twee films tegelijk te volgen. Je onthoudt enkel de hoofdlijnen. Met huiswerk is het net zo. Maak duidelijke afspraken. Computer, gsm en televisie pas aan als alle huiswerk af is.

“Schrijf alles nog eens over en dan ken je’t wel” FOUT
Elk kind heeft zijn eigen tempo en leerstijl. Sommige kinderen schrijven veel, andere lezen aandachtig. Een kind dat klakkeloos zijn les overschrijft, weet niet altijd waarover het gaat. Als je ziet dat je kind leest of schrijft zonder na te denken, stimuleer het dan om eens iets anders uit te proberen. Misschien lukt een combinatie van schrijven en navertellen? Leg je kind geen studiemethode op waar het zich niet goed bij voelt.

“Ben je dat al vergeten? ’t Is omdat je’t niet begrepen hebt!” FOUT
Leerstof onthoud je beter als je alles begrijpt. Dat klopt. Maar je vergeet het ook weer snel. De leerstof verdwijnt dan niet uit je brein, je kan er gewoon niet meer bij. Pas als je drie keer of meer hebt herhaald zit het vast opgeslagen. Herhalen = vergeten leerstof activeren. Laat je kind een schema maken, navertellen, vraagjes beantwoorden… Liever een paar keer kort herhalen met tussenpauzes dan één keer lang.
TIP van Sien “Een uur nadat ik mijn les heb geleerd, tover ik mijn mama om tot leerling die niets van de les begrijpt. Dan word ík juffrouw en leg de leerstof haarfijn uit. Tot alle vragen op zijn.”

“Nu al klaar? Dat kan niet” FOUT
Volg de klasagenda op. Wat moet je kind doen? Moet het vandaag wel huiswerk maken? Laat je kind niet te lang na elkaar studeren. Vier keer een kwartier is beter dan een uur aan een stuk. Een vol hoofd neemt geen leerstof meer op. Het schreeuwt om zuurstof. Kies voor een actieve pauze bv. buiten spelen, helpen koken… Vermijd een computerspel, lezen. Dat is extra vermoeiend voor je brein.
TIP van Sien “De kookwekker geeft aan wanneer het pauze is. Wat ik dan doe? Zingen en dansen. Daarna kan ik me beter concentreren! Voor het slapengaan ontspan ik met een boek. Dan nog lessen overlopen en herhalen doe ik niet. Daar word ik zenuwachtig van en dan kan ik niet slapen.”

 

(bron: http://www.klasse.be/)